Relak Minda Dirantau Seberang

Politik Malaysia kini menjadi suatu politik yang amat gila.Penuh keserabutan, berkecelamok.Tiada parti yang tiada bermasaalah,tiada bercakaran.

Adakala elok kita relakkan minda dengan melarikan diri jauh dari manusia manusia gila ini.Carilah sesuatu yang nyaman.Berjalanlah,berjalan menambahkan pengalaman.Meluaskan pandangan dan pemikiran. http://jom lawat tempat orang
Paparan perjalanan lokasi lokasi yang bolih menenangkan fikiran

Catatan Konpirasi

Ucapan Sultan Azlan Shah Tahun 1980 “Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekalipun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya” – Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980



Beruk Baca Utusan

Beruk Baca Utusan

Khamis, 10 Mac 2011

Mana Ada Rasuah-Gua Tolong Lu,Lu Tolong Gua

Malaysia tanah airku.Malaysia Bolih.Pencapaian diutamakan...capai cepat cepat.

Catatan dibawah (paling bawah )dipetik dari Malaysianinsider.

dan jangan ketinggalan baca yang ini sama

Ini adalah sebahagian cerita tidak benar yang dicerita semata mata nak memalukan Dr Mahadhir.
Kenapa pula tidak benar.Jawapannya-kerana tak ada(tak dicatitkan) dalam buku memori Doktor Dalam Rumah,ingatan lupa Dr Mahadhir.
Waktu Mahadhir masih hidup pun hampa dah berani berbohong,apatah lagi kalau Mahadhir dah padam.
Sengaja depa tu nak buruk Dr Mahadhir kerana dengan cerita macam yang berlaku dalam mahkamah ni,banyak orang kata,kalau kawan pun dia bolih tolong,tak kan anak sendiri tak bolih dibantu.Kata depa juga,anak anak dia berjaya dalam perniagaan disebabkan dia masih ada.Kan macam tu kot.
Mokhzani anak dia tu memang dah cekap dan pandai berniaga,kalau bapa dia tak jadi Penasehat Petronas pun nama dia akan tercatit sebagai diantara orang terkaya di Malaysia.
Mukhriz pula memang pengaruh dia besar,lagi besar dari pengaruh KJ walaupun Pemuda UMNO tak suka dia dengan menjadikan KJ sebagai Ketua Pemuda.
Dr Mahadhir mana ada kuasa nak suruh Najib lantik Mukhriz sebagai Timbalan Menteri dan KJ ditugas buat roadshow dengan Ezam,dan terakhir dibantu olih Umi Hafida di Kerdau dan Merlimau.
Dengaqlah cakap Mahadhir moga moga soruu tak mis

Dari petikan Malaysianinsider ini,kawan aku pula bagi pendapat macam ni.Manusia kan ada pendapat tersendiri.

P.Ramlie kata,satu untuk kau,satu untuk aku.Dua untuk kau,dua untuk aku.Tiga kepala bapa kau,tiga juga kepala bapa aku.
Mudah cerita ,ini kata kawan aku ni.
Ini cara mudah puak UMNO buat duit.20 juta sah diminta untuk dirinya.Tapi orang yang tolong dia dapatkan projek ini,tak akan nak dapat kurang dari itu.Tolong tolong juga,kawan kawan juga,tapi persen jangan lupa.
Kontraktor utama tak akan rugi apa apa kalau persen dikeluarkan.Bukan setakat 20 juta,200 juta pun kalau di bagi,kontraktor tak akan rugi.
Semua duit yang nak mai telah di top up supaya sama sama dapat habuan.Gua tolong lu,lu tolong gua.Depa la ni kata "faraid" harta rakyat.

Akibat dari semua perbuatan depa tu,rakyat Malaysia bukan nak rugi apa apa pun.Harga petrol tak akan diusik,harga barang pun masih tahap harga lama.Cerita ikan temenong(kembong) yang naik sampai RM12.00 sekilo tu,cerita fitnah.Benda tu tak jadi disini,tapi berlaku di Mesir,Tunisia termasuk Libya.Sebab tu rakyat negara tu demontarsi sakan.Kalau benda berlaku di Malaysia,rakyat Malaysia tak kan duduk diam kot.Tentu Kerdau dan Merlimau pengundinya dah bagi warning.Kalau PAS tak menang pun,tentu undi protes naik,tapi ini tidak terjadi,malah majoriti BN "dikatakan" makin meningkat.
Sebab itulah dalam masa terdekat kita akan tunggu pengumuman Najib bahawa atas kenyakinan rakyat Parlimen Tak Akan di Bubarkan.
Bukan Najib takut Zulkifli Nordin,Zharain,Ibrahim Ali atau Gobalakrisnan dan beberapa lagi yang lompat parti teriak di sebalik guri (menangislah tu)kerana hilang sudah elaun depa,tapi mandat rakyat masih ada dan jangan dikhianati.

jabsp

Megat Junid peroleh rakannya projek ‘jambatan bengkok’, kata pengawal peribadi

Oleh Shazwan Mustafa Kamal
March 09, 2011KUALA LUMPUR, 9 Mac – Bekas menteri pusat Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayub telah membantu ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah memperoleh hak untuk membina jambatan Laluan Antarabangsa Malaysia-Singapura, yang turut dikenali sebagai “jambatan bengkok” 13 tahun lalu.

Pengawal peribadi Allahyarham Megat Junid, Mohamad Mahti Abdul Rahim memberitahu mahkamah hari ini bahawa dia pertama kali mengetahui tentang projek itu apabila bekas menteri berkenaan menyerahkan satu surat daripada Unit Perancang Ekonomi (EPU) kepada Shazryl pada 1998.

“Pada satu hari tahun 1998, Datuk Eskay bertemu dengan Tan Sri Megat. Datuk Eskay sangat gembira apabila Tan Sri Megat menyerahkan sepucuk surat daripada EPU kepada Datuk Eskay.

“Hanya selepas itu, saya mengetahui yang Datuk Eskay memperoleh projek membina jambatan Johor-Singapura bagi menggantikan Tambak Johor,” kata Mohamad Mahti di mahkamah hari ini.

Katanya, Megat Junid menganggap Shazryl sebagai “keluarganya” manakala anak lelaki Megat Junid dan isteri Shazryl adalah rakan kongsi perniagaan industri automotif.

“Mereka sangat rapat. Datuk Eskay melawat rumah atau pejabat Tan Sri Megat dua atau tiga kali dalam seminggu,” kata Mohamad Mahti, yang menjadi pengawal peribadi Megat Junid dari 1984 hingga 2000.

Dia memberikan keterangan pada hari pertama kes sivil berkaitan pemerolehan projek membina jambatan itu.

Shazryl memfailkan kesnya pada Januari 2002 dengan mendakwa terdapat pelanggaran kontrak oleh defendan Merong Mahawangsa Sdn Bhd dan Datuk Yahya A. Jalil kerana gagal membayarnya RM20 juta selepas mendapatkan projek itu bagi mereka.

Awal hari ini, Mahkamah Tinggi menolak permohonan defendan untuk mengetepikan kes itu atas alasan adanya isu yang perlu didengar.

Mahkamah menetapkan tiga hari untuk mendengar kes itu.

Megat Junid yang meninggal dunia pada Januari 2008 pernah berkhidmat sebagai timbalan menteri dan kemudian sebagai Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna ketika era kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Idea pembinaan “jambatan bengkok” digerakkan oleh Dr Mahathir tetapi tidak menjadi kenyataan selepas dibatalkan semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Dalam kenyataan tuntutan, plaintif menuntut bahawa Yahya, yang merupakan pengarah eksekutif dan pemegang saham utama Merong Mahawangsa, telah mendapatkan bantuannya untuk memperoleh projek itu daripada kerajaan dan bagi memperoleh dana asing RM640 juta.

Beliau mendakwa defendan kedua telah mendapatkan bantuannya atas hubungan baiknya dengan kerajaan.

Shazryl berkata, defendan kedua menawarkan RM20 juta sebagai ganjaran atas khidmatnya tetapi bayaran itu tidak dijelaskan langsung.

Sehubungan itu, plaintif menuntut RM20 juta daripada kedua-dua defendan, faedah, kos dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Bagaimanapun kenyataan pembelaan Yahya menafikan yang beliau menggunakan hubungan baik plaintif dengan kerajaan dan Megat Junid memandangkan ia bertentangan dengan “dasar awam, tidak bertamadun dan haram.”

Perbicaraan di hadapan Hakim V T Singham disambung esok

dan jangan lupa baca juga yang ini

Saksi: Sultan Johor ada kepentingan dalam 'jambatan bengkok'

Hafiz Yatim
Mac 10, 11
6:59pm


Sultan Johor mempunyai kepentingan dalam projek jambatan laluan antarabangsa Malaysia-Singapura yang lebih dikenali sebagai 'jambatan bengkok', demikian Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini.

Sultan Johor Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar dikatakan memperolehi kepentingan tersebut ketika baginda menjadi Tengku Mahkota pada 1998.

Ini didedahkan oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dalam
keterangannya hari ini.

Eskay menyaman Merong Mahawangsa Sdn Bhd dan pemegang saham utama syarikat tersebut, Yahya A Jalil, sebanyak RM20 juta.

Kenyataan tuntutannya menyebut bahawa defendan gagal membayarnya RM20 juta seperti yang dipersetujui kerana membantunya mendapatkan projek jambatan bengkok.

Yahya, yang merupakan pengarah Merong Mahawangsa, didakwa oleh Eskay mendapatkan bantuannya untuk mendapatkan projek tersebut dari kerajaan dan bagi mendapatkan dana asing RM640 juta untuk melaksanakan projek tersebut.

Dalam keterangannya, Eskay (kanan) berkata, dia pada awalnya mahukan kepentingan 16.66 peratus dalam Merong Mahawangsa sebagai balasan kerana berjaya membantu syarikat berkenaan mendapat projek tersebut,

Dia mendakwa, pada 3 Julai 1998 Yahya bagaimanapun telah menghubunginya dan memaklumkan kepadanya bahawa persetujuan tersebut tidak dapat dipenuhi.

“Yahya memaklumkan kepada saya berlaku perubahan keadaan dalam Merong Mahawangsa. Yahya menjelaskan kepada saya bahawa Tengku Mahkota Johor (kini Sultan Johor) akan menjadi pemegang saham dalam syarikat tersebut".

Oleh itu, katanya, Yahya memberitahunya bahawa perjanjian awal untuknya mendapat 16.66 peratus dalam syarikat tersebut tidak dapat dipenuhi.

Berikutan itu, kata Eskay, Yahya menawarkan gantirugi kepadanya sejumlah RM20 juta sebagai



atau lapuran penuh dalam BI.kalau tak paham pi belajar

Witness: Johor sultan has stake in 'crooked bridge'Hafiz Yatim
Mar 10, 11
6:29pm

The Sultan of Johor has a stake in the Malaysia Singapore International Gateway bridge project, better known as the 'crooked bridge', the Kuala Lumpur High Court heard today.

Sultan of Johor Sultan Ibrahim III secured his stake on the project when he was the Tengku Mahkota (or crown prince) in 1998.

This was revealed by businessman Shazryl Eskay Abdullah in his testimony today.

Eskay (right) is suing Merong Mahawangsa Sdn Bhd and the company's major shareholder Yahya A Jalil for RM20 million.

According to his statement of claim, the defendants failed to pay him RM20 million as agreed for helping the defendants secure the crooked bridge project.

Yahya, who as Merong Mahawangsa director, was alleged by Eskay to have had sought his help to procure the project from the government and RM640 million in foreign funds for the project.

In his testimony, Eskay said that he had initially wanted a 16.66 percent stake in Merong Mahawangsa in return for successfully helping the company secure the project.

Change in agreement

He claims that on July 3, 1998, Yahya had however contacted him and informed him that this arrangement could not be executed.

"Yahya informed me there was a change of situation in Merong Mahawangsa. Yahya explained to me the then Tengku Mahkota Johor (the present sultan) would become a shareholder in the company.

“He told me that our (initial) agreement for me to have 16.66 percent share in the company could not materialise. Yahya had with him a prepared letter of undertaking and gave it to me to read.

"He offered to compensate me with a lump sum of RM20 million for giving up my entitlement of 16.66 percent stake in the company,” he said.

Eskay, who is the third witness for the plaintiff, said he was shocked to hear Yahya's alternative arrangement.

“I felt betrayed, dismayed and upset. After I re-composed myself, I asked him how could I be sure the defendants would pay me the sum of RM20 million by Nov 3, 1998, since the project has not started,” the businessman said.

“The second defendant (Yahya) assured me not to worry because the Tengku Mahkota was coming in with the money, and the defendants would use the money to pay the sum of RM20 million,” he said.

Eskay said with that assurance, he accepted it and both of them signed the letter of undertaking dated July 3, 1998 as he had no choice.


The businessman, in his statement of claim indicated there were several VVIPs who wanted to be partners and directors in Merong Mahawangsa.

Sultan Ibrahim had sometime in June last year called for the project's revival.

"Given the importance of the Johor Causeway for the people, my family from the time of my ancestor Almarhum Sultan Ibrahim down to my father, Almarhum Sultan Iskandar, has supported efforts to improve on the Johor Causeway," said the ruler as reported by Bernama.

'Megat Junid a family friend'

Answering questions from his counsel CV Prabhakaran, Eskay said Yahya had sought his help in February 1998 because he was well linked with the government as he was a former diplomat.

“He wanted me to help him by using my good relationship and contacts in the government to increase his stake in that consortium (Suria Kalbu Sdn Bhd).

“I advised him that his eligibility for a majority stake of 60 percent had to be supported by availability of substantial funds as the project was estimated to cost RM690 million at that time.

“He admitted to me that he did not have access to such funding facilities. With that he also requested me to seek foreign funding. In return, he promised I would be entitled to 16.66 percent equity in the defendants company,” he said.

He said he managed to secure international funding from Charles E Jay Company, based in the United States, and then approached Megat Junid Megat Ayob (right), who was then deputy home minister, about the project as he was a family friend.

“Sometime in late Feb 1998, I met Megat Junid personally and briefed him about the Johor-Singapore bridge project and also informed him about my arrangement with the funder in the United States.

“I requested his assistance to discuss with EPU to help me and Yahya to increase our share in the consortium from 20 percent to 60 percent. He said he would help and he did,” said Eskay.

'Consortium benefited from my work'

He said on June 25, 1998, the director-general of EPU upon the agreement of the then prime minister Dr Mahathir Mohamad, awarded the project then called "Cadangan pembinaan jambatan menggantikan Tambak Johor secara penswastaan" (Proposal to replace the Johor causeway via privatisation) to three companies.

The companies are Ibex Corporation (subsidiary of Merong Mahawangsa) that held a 60 percent stake, and also Transwater Corporation and Diversified Resources Bhd which held a 20 percent stake each.

Eskay said he is entitled to receive the RM20 million award although the Suria Kalbu consortium had been replaced with Gerbang Perdana Sdn Bhd.

“Maybe in order to evade payment of RM20 million to me, Suria Kalbu has been replaced with Gerbang Perdana. Nonetheless the defendants had received the benefits of my services and the defendants ave at all times acknowledged it, in particular, by their very own letter of undertaking (LoU) dated July 3, 1998.

“They are duty bound to pay me the RM20 million and cannot deny their obligation to pay me under the LoU, simply because they use a different consortium company to undertake the said project.”

Eskay said although the project had changed from privatisation to “turnkey”, the defendants had received benefits from his work.

“In fact, the project which started at RM690 million is now worth RM2 billion with the Customs Immigration and Quarantine Complex, bridge, and the diversion road link package. The risk involved in a turnkey project is considerably less than in a privatisation project,” he said.

Plaintiff closes case

On cross-examination by the defendent's counsel Stanley Chang, Eskay maintained he was entitled to the award although the nature of the project had changed.

Yesterday, Megat Junid's former bodyguard Mohamad Mahti Abdul Rahim testified that Eskay obtained a letter from the Economic Planning Unit (EPU), which awarded him the 'crooked bridge' project.

The project was first mooted by the Mahathir administration but talks with Singapore on the matter broke down. Concessions sought by Singapore were not agreeable by Malaysia.

Thus, Mahathir wanted to proceed with a 'crooked' half-bridge on the Malaysia side that would at least allow water and ships to pass through the Straits of Johor.

Mahathir's successor, Abdullah Ahmad Badawi, cancelled the project in 2006, following a bitter feud between the two leaders.

Mahathir had last year asked for the crooked bridge project to be revived.

The plaintiff has closed its case and tomorrow the hearing will resume before Justice VT Singham.

Tiada ulasan: